Malmö

Hemma igen.
Efter ett par alldeles perfekta dagar. Massor (och då menar jag verkligen massor) god mat och fika, shopping (!) och väldigt trevligt sällskap.


När vi kom till Malmö så gick vi raka vägen till hotellet (Best Western, Hotel Royal) och checkade in och tog oss en titt på rummet. Väldigt fint, må jag säga. Och så hängde jag in mina och Maltes kläder i garderoben nästan det första jag gjorde. (Troligtvis en följd av tågluffen, då jag knappt hade varken kläder eller garderob tillgängligt.) Sedan gav vi oss ut på stan för en tidig lunch. Jag minns inte vad retaurangen vi åt på hette, men jag minns att den brevid hette Mando. Köttet var inget vidare, men annars så var det rätt bra.



Sedan gick vi kors och tvärs på gator och försökte få lite grepp om staden. Vi hittade en affär som sålde amerikanska saker, mest ätbara sådana och jag hittade skittles! Och dessutom så hade de två smaker som jag inte hade ätit än, Crazy Cores och Tropical. Visserligen kostade det 25kr för en liten påse, men jag köpte bägge två! Och sen så fikade vi. Jag drack en mycet god jordgubb/apelsin smoothie. 



När det närmade sig eftermiddag gick vi tillbaka till hotellet för att vila lite och sen piffa till oss. Bytte stora kameran mot lilla (bra mot dåliga) och sen gick vi till stationen för att möta Simon, en gammal klasskamrat till Malte som nu pluggar i Lund. Vi åt kvällsmat och sedan gick vi och drack kaffe (jag drack te förstås).



När vi var mätta och belåtna följde vi Simon tillbaka till stationen så han kunde ta tåget hemåt igen. Malte och jag satte oss i en taxi som tog oss ut till Malmö Arena. Vi hade nämligen biljetter till Mark Knopfler och Bob Dylan. Mark var riktigt duktig, men Dylan var lite utav en besvikelse, hemskt sliten och lite disträ. Sa inte ett ord när han klev på scen eller mellan låtarna eller ens när det var slut. Fast samtidigt, musikerna var himla duktiga. När vi skulle hem igen var det ett himla krångel att få en taxi, varenda en hade tydligen tänkt lika dant som vi.





Nästa morgon var det äntligen dags för den efterlägtade hotell-frukosten. Det är så himla kul att ha så mycket att välja på och dessutom så är det någon annan som plckar undan och diskar efteråt! (Jag åt så jag trodde jag skulle spricka.)



Sedan duschade vi och gjorde oss i ordning och sedan, mina vänner, gav vi oss av mot stan för lite (läs mycket) seriös shopping! (Kjolen är från H&M och blusen från Topshop.)



Som jag längtat. Jag köte ett par rejäla kängor till att börja med, för den här vintern tänker jag då rakt inte frysa. Och så köpte jag två par jeans, en klänning, två himla fina tallrikar, en t-shirt och så var det något mer som jag inte minns.


När vi började bli trötta så plockade vi fram Maltes shoppingchoklad och mina skittles och genast så var vi pigga igen. Jag köpte lite nödvändigheter som hårspännen och trosor och sådär på H&M också.



När det blev för tungt att bära på alltihopa (Malte hade handlat skor han också, och en rejäl hög annat med) så gick vi till hotellet för avlastning. Sedan gick vi till en restaurang vid namn Victor's (som jag verkligen kan rekommendera). De skulle tydligen ha stans bästa bartender så vi tog oss en varsin Cosmopolitan medans vi funderade på vad vi skulle äta.



Till förrätt åt vi kantarelltoast. Och jag som inte ens äter svamp! Men det var faktiskt himla gott så jag blir nog tvingad att tänka över det där med svamp. Till varmrätt valde jag ryggbiff medans Malte slog till på hjort.


Till efterrätt åt jag violglass med blåbär och lakristsand och Malte åt något jag inte minns namnet på men som var extremt onaturligt gott. Mitt var också himlans gott, men jag var ändå litegranna avundssjuk på Malte. Mätta och belåtna så gick vi och såg Tintin, som var rätt bra. Och även om jag var mätt efter middagen så är ju popcorn obligatoriskt på bio (och det är det godaste jag vet) så ni kan ju tänka er hur mätt jag var när filmen var slut. Vi orkade inte ens äta upp alla popcornen!





Och nästa morgon åt jag så mycket frukost att jag var tvungen att vila lite efteråt, men det är ju inte mitt fel att de har så himla mycket gott att välja på..


När det närmade sig lunchdags så mötte vi upp ännu en förredetta-norrköpings-bo. Rickard, hetar han. Han tog oss på en rundtur och visade oss saker som man måste veta när man bor i Malmö (vi planerar ju att flytta, åtminstone till Lund, nästa höst). Vi började med stans bästa (och billigaste) falafel. Sedan köpte han Rani Float, en underlig juice som han tydligen var lite beroende av och som faktiskt var rätt god.


Han visade oss också den delen av universitetet där han håller till. Och så parken, ett träd som var roligt klippt, lyx-netto, skylten vid pantmaskinerna på ica (det står på svenska och arabiska). Ja, och så lite annat också, som till exempel vanliga mötesplatser.


På kvällen bjöd han på middag hemma hos sig och sedan spelade vi spel. (Allihopa var för trötta för att gå ut, som vi planerat att göra.) Och även om jag förlorade varje gång så var det himla kul. Speciellt det sista spelet vi spelade, Magukus, som var det fulaste och mest simpla spel jag sett, men som ändå var så himla kul (nu tyckte inte de andra det, men det var väldigt roligt.)






Sista dagen (efter ännu en rejäl frukost) tog vi oss en liten tur i de affärer vi inte orkat på vår ordinarie shoppingtur.



Lunch åt vi på Friday's. De hade världens godaste milkshake och jordgubbssmoothien var inte så pjåkig den heller.


Och tro det eller ej, men senare på eftermiddagen så orkade vi fika! Riktigt gott.



Klockan sex gick tåget hem. Och jag måste säga fy skäms Veolia! Vilka dåliga tåg.. hemskt ljus, vidrig toa och ryckigt och borden skrammlade och det luktade illa. Det var precis som att börja tågluffa igen! Tacka vet jag sj, som iallafall har fräscha tåg. Jag provade iallafall en utav mina nya smaker på skittles, Crasy Cores, och hjälp vad goda! Det är så synd att de är så svåra att få tag på här i Sverige.



Kommentarer
Postat av: Lennart Arnblock

Hej
Var köpte ni Rani?
Har letat i hela Malmö!
[email protected]

Svar: Vid Möllan.. Vet inte vilken butik, men jag tror det var rätt många som hade?
Julia

2013-08-23 @ 09:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0