Paris (!)


Från Bryssel till Paris blev det en del krångel.
Någon olycklig själv hade hoppat framför ett tåg och tagit livet av sig så vårt tåg blev inställt (fast det var det ju ingen som sa om man inte frågade). Vi hade tur och träffade en kille som skulle åka åt samma håll och han tog med oss till rätt plattform och satt med oss på tåget och köpte godis åt oss när vi fick vänta på det vi skulle byta till och tack vare honom kom vi till stationen där vi skulle kliva på tåget som gick över gränsen prick en minut innan det rullade in på stationen. Då var vi måttligt glada!


I Paris hittade vi ett billigt hotell där vi fick ett enkelrum att dela på. Anna anmälde sig som frivillig att sova på golvet men sängen var ändå värdelös. Och gissa, gissa vart vi bodde!


I Montmartre! Himla fina, älskade Montmartre! Vi sprang genast upp till kyrkan där det var massor folk och musik och så himla fint. En alldeles perfekt första kväll i Paris.


På morgonen kokade vi oss gröt i fönstret. Till det hade vi den stulna sylten från Bryssel.


Vårt första stopp för dagen blev Eiffeltornet. Andra gången för mig, första för Anna. Jag älskar Paris!


Underhållning på tunnelbanan.


Sevärdighet nummer två.


På eftermiddagen åkte vi till Versaille som jag så gärna ville se. När jag var i Paris förra gången gick vi bara i parken och jag minns att jag hade massor skoskav och var väldigt sur. Den här gången var det mycket trevligare men ändå en besvikelse. Rummen var väldigt dåligt bevarade och möblerna var konstigt utställda som de inte användes och det var inte alls som jag tänkt mig. Men ändå väldigt kul att få se.


Sen posade vi snyggt pramför Notre Dame.


Och åt limp-macka! Med massor skinkost. (Skinkost är bra för den klarar sig utan kylskåp.)


Just det! Två poliser kom fram och frågade om jag ville vara med på en bild med dom och jag tänkte att tja, visst kan jag väl det och så log jag mitt allra fulaste. Det var förresten en annan gubbe som tog ett kort i smyg (fast han var dålig på att smyga med det) och jag hämnades med att ta en bild på honom fast den har jag nog raderat.


Vi promenerade runt på smågator en stund men sen blev vi hungriga.


Så då åkte vi till hotellet (som uppgraderat oss till dubbelrum!) och kokade nudlar i duschen. När vi kom hem frågade mamma om jag visste att man inte får göra det, och det visste jag fast de hade ändå ingen brandvarnare.


Rummet var rätt slitet och i ett hörn låg någon form av gift som det nog inte var meningen att vi skulle se.





Nästa dag gick vi först upp till kyrkan igen för det är så fint däruppe och vi bodde ju så nära. Sen knallade vi gata upp och gata ner tills det blev dags för oss att bege oss mot tåget.


På vägen till tågstationen gick vi förbi hotellet där vi hade lämnat väskorna och våran tvätt på tork. De måste trott att vi var lite knäppa som hängde ut våran tvätt sådär och sen bara gick. 

Det var lite ledsamt att lämna Paris efter så kort tid men vi ville hinna med så mycket och jag kan alltid åka tillbaka igen. Det ska jag göra, fast om ett tag. Nu har jag så många andra platser på min lista!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0