Kina, del 3

Från Xi'an tog vi flyget till Guilin, en av våra bästa städer i Kina.
En dag åkte vi ut till en by uppe i bergen och där hade alla tjejer jättelångt (världens längsta) hår för dom klipper sig bara två gånger i hela livet om vi förstod rätt, och dessutom sparade dom det avklippta håret. Vi fick se en lite show där dom sjöng och visade gamla redskap och, såklart, håret. Och så fick vi smaka en klump med stekt ris (som jag inte åt) och en liten kopp med riste som smakade stjärt. Och när man skulle gå ut därifrån så nöp dom en jättehårt i rumpan.
Sen fick vi lunch (bland annat bamburör med ris i) och efter det gick vi i vad kändes som flera timmar på smala trappor uppför ett berg för att titta på risterasser. Fast det var så dimmigt så vi såg inte speciellt mycket, utan blev mest blöta. På toppen delade Malte och jag på en kexchoklad som han hittade i väskan.
Det var hur som helst fint ändå och när vi kom ner så passade vi på att fotografera oss lite.
Nudelfrukost på ett litet hak. Kostade ungefär fyra kronor.
Vi bodde precis vid en trevlig park i Guilin, och eftersom att det nyss varit nyår och hela Kina var ledigt så var det massvis med folk ute och pynt i varenda träd.
Från Guilin tog vi en liten endagsutflykt till Yangzhou. Det var en himla trevlig liten stad/by och på kvällen så var vi på en himla populär årig företällning, där det var massor lokala fiskare och annat folk som åkte runt i vattnet och det var massor fräna ljuseffekter.
Mer nudlar och hotellrummet (där satt förresten röret från handfatet till avloppet löst, så ibland trillade det av).
Från Guilin tog vi en nattbuss till Guangzhou. Det var minst sagt en hemsk resa, men med lite hjälp från en kines som kallade sig Frank (som hade pluggat i usa och därför kunde engelska) så hittade vi tillslut till ett trevligt hotell där vi kunde sova lite. På bilden: grillade ostron.
Vårat standardhak i Guangzhou. Här åt vi både frukost och lunch när det passade sig. (Jag tog dessutom samma rätt varje gång, fast ibland fick man sås och ibland inte, så lite variation blev det.)
På en marknad köpte sig Malte ett instrument som han tutade lite i.
Vi gick på Zoo för tjugofem kronor och klappade giraffer och tittade på pandorna till exempel.
Och nu har ni fått se litegrann utav varje stad vi besökte i Kina!