Hongkong

Välkommna till Hongkong!
Här åt vi bland annat köttbullar på ikea! Och det var så himla kul, för mitt bland alla asiater så är det bilder på svenska skogar och det heter "lingondricka", "choklad" och "smaklig måltid". Jag var näst intill lyrisk, och tvingade Malte att åka dit en andra gång, för mera köttbullar och svenska.
Och så var vi på Disneyland! Så himla fantastiskt och underbart och jätteroligt! Kalle, mimmi och alla andra var ute för fotografering och vi tittade på en massa shower och åkte karuseller och allt är liksom så perfekt och verkligen en helt egen värld med disneymusik var man än är. Vi var så himla, himla trötta när vi satte oss på tåget tillbaka till hotellet. (Fattar inte varför nalle puh-bilden hamnar åt fel håll, men vi får leva med det.)
Hongkong var ungefär som Kina, fast väldigt mycket dyrare, fräschare och trevligare. Bättre mat, bättre engelska och lättare att förflytta sig. Dom var liksom snäppet vassare än kineserna.
Vi bodde i Kowloon, Tsim Sha Tsui och ett par gånger tog vi båten över till Hongkong Island. En dag åkte vi buss upp för smala, slingriga vägar upp i bergen och när vi kom fram fick vi en minst sagt häftig utsikt!
Tsim Sha Tsui var en massor smala krokiga gator, masor, massor folk och hur mycket affärer och restauranger som helst. Vi bodde mitt i smeten, med bara fem minuters promenad till färjorna, och det var aldrig lugnt och stilla någonstans.
Förutom på de mindre öarna. Klev man av efter ungefär 40 min så var man nästan mitt ute i ingenstans, små öar utan motordrivna fordon, utan skyskrapor och nästan utan allting förutom det man faktiskt behöver. En eller ett par små restauranger, någon litet mataffär och så, förstås, en strand. Vi pallade klementiner och njöt av den friska luften.
Och det var Honkong det. (Vi hittade förresten ett H&M! Ojojoj, vad jag var glad. Riktiga prislappar, storlekar och provrum!) Jag var nog lite kamera-trött här och dessutom så var vi inte här speciellt länge.
Vi köpte nämligen flygbiljetter och flög till världens varmaste stad: Bangkok!

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad härligt, vilka kontraster!

2012-05-03 @ 14:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0