Thailand, del 3

När jag blev frisk tog vi båten tillbaka till fastlandet och sen så bar det av mot Phuket. Det blev både buss och minibuss och en massa väntetid. Dessutom var det hemskt otäckt att åka minibussen, han som körde kan knappast ha haft körkort och körde om och körde för fort hela tiden och det kändes lite som att vi skulle sluta så som vi hört om ett annat svenskt par i Thailand, som dog i en minibussolycka bara någon vecka tidigare. Tillslut sa Malte till chauffören, men det hjälpte inte mycket. Hur som helst kom vi fram hela och utan sjukhusbesök, om än lite åksjuka.


Vi tog en tuk-tuk högt upp och så spanade vi ut på stränderna Karon, Kata och Patong. Bodde gjorde vi på Patong, den längs bort på bilden, och också den med mest party och sexturism. Det var faktiskt ganska jobbigt ibland, alla dessa stackars thailändskor och alla dessa äckliga europeiska män. 


En dag åkte vi på en jättehärlig utflykt. Det var vi, en danska, tre kineser och så en hel massa ryssar som tog över hela båten.. Men oj, så fint det var!


Man fick dricka så mycket vatten och läsk man ville ombord på båten, och det var så himla roligt att slå ner sugröret genom plastlocket på "vattenburken" så jag drack en hel massa. (Försökte pricka mitt i elefanten, och dom två sista försöken blev mitt i prick!)



När vi hade åkt i kanske en timma eller sådär så kom vi ut till "James Bond Island" (en bond-film är inspelad där, som ni säkert förstår) och där kunde inte de stora båtarna komma in, så mitt ute i vattnet fick man klättra över till en vinglig longtail. Under resten av utflykten så fick kameran ligga i säkert förvar i min väska, för vi åkte kajak inne i laguner (!) och genom tunnlar i berget och jag vågade inte ta upp den för jag var så rädd att den skulle drunkna i havet. Men föreställ er bara klarblått vatten och höga berg fulla med växter och säkert en och annan apa. Det var så himla fränt, ett par gånger fick vi lägga oss ner i kajaken för att komma igenom springorna i bergen och när man kom ut på andra sidan.. ett rum inne i bergen alldeles grönt och blått vart man än tittade. 


En kväll åt vi på en svensk restaurang med svensk meny och svensk kock! Jättekul! Malte började med toast skagen, såklart, och så åt vi oxfile med bearneisås och det hela avslutades med den obligatoriska glassen! Hemlängtan var ganska stark efter sjukhusbesöket och sådär, dessutom så hade vi varit borta i en och en halv månad här, så lite svensk mat var verkligen på sin plats! 


Morgon och kväll på hotellbalkongen.

Och det var Phuket. Vi var nere på stranden ett par gånger också, men det var bara hudratals solstolar på rad och inte ens jättefint vatten. Så ganska snart så åkte vi vidare. Och nästa gång ni får hälsa på i Thailand så blir det på Koh Phi Phi, och dit kära vänner, dit måste ni åka allihop!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0