Fredag

Dagen började med en liten cykeltur och så åt jag en jättegod frukost. Sen fixade jag lite saker som behövde bli fixade och efter det städade jag badrummen (inte kul). Klockan tolv mötte jag upp Anna Banan för en promenad och när vi var trötta i benen var jag rätt hungrig också, så då blev det lunch. Nu ska jag duscha, sen ska jag fortsätta städa och när det är klart ska jag göra mig i ordning och bege mig hem till Ted där det ska bli fika och sådär. Ikväll åker jag till Linköping för utgång med bland annat finaste Johanna.

Puss.

En trasig drake som ändå flyger

Upp och ner. Ner och upp. Det är så väldigt fint och bra och ingenting ska få förstöra. Men ändå, inuti, så gnager det, skaver och vill inte vara tyst. Kanske kommer det inte gå, kanske är det redan förlorat. Ingenting någonsin. Och det finns mer. Någonting annat. Som jag inte kan stoppa men samtidigt är det bara jag som kan. självdiciplin, självkänsla, självförtroende. Självdiciplin. Det ska inte få gå länge än det redan gjort.

Godmorgon!

Nu ska jag straxt hoppa på cykeln ch trampa iväg mot gymmet. Känns inte som träningen har någon större effekt (jag är väl där alldeles för sällan) men det känns iallafall bra i samvetet efteråt. Och eftersom jag alltid är så satans hungrig efteråt så har jag förberett en liten burk med mandlar, solrosfrön och cashewnötter. Så att jag orkar cykla hem igen.

Måndagslunch

Paj med sparris och keso till.

Och till efterrätt den största apelsinen jag någonsin sett. Säkerligen genmodifierad.. (men iallafall himla god)

Fredag!

Vi säger välkommen Herr Grundig (som var en studentpresent men som inte har införskaffats förrän nu, ganska många månader för sent).

Och så har jag lagat crepes, dammsugit och tvättat. Om en stund ska jag duscha och sen bege mig ut på promenad. Ikväll blir det middag och utgång med vänner, ska bli himla kul!

Igår

Igår så kom Johanna till Norrköping och hälsade på! Vi kikade lite i affärer och när vi blev hungriga så gick vi och åt.

Och så kom Maya också! Hon har faktiskt flyttat hit nu.

Och efter maten så fikade vi. Och efter fikat så gick vi på bio (och såg Breaking Dawn, som faktiskt var riktigt bra).

Fillingarum sa gps:en (som jag inte vet hur man stänger av)

Vi har varit och hälsat på Farmor och Farfar och Andreas och Johanna ute i skogen och tjuvstartat på julen! Det blev både lussebullar, någon form av italienskt påhitt (inte så mycket jul i det, visserligen) och gröt och skinkmacka! Och kortspel och promenad med hundarna förstås. Och så provade vi lite nya spel som Andreas köpt! (Ska kanske erkänna att det är Maltes Farmor och Farfar, men jag har ju inga egna så jag säger inte "Maltes Farfar" det går fortare att bara säga "Farfar" och så är det ju lite min Farfar också kan man låssas.)

En trumpet och ett stormigt hav

Efter min morgonsmoothie var jag ute och promenerade i två timmar i mina nya jeans (second skin, cheap monday). Dom är sjukt tighta och jag är väldigt ovan att ha jeans. Men om ett tag så har de säkert blivit lite mjukare och jag lite mer van och då kommer vi nog bli bästa kompisar. Hoppas jag. För jag köpte två par. Träningsvärken från gårdagens besök på gymmet är relativt plågsam men ändå trevlig. Imorgon bitti ska jag på massage och det ska bli så himla skönt! Ikväll blir det massor god mat, vi ska nämligen på middag hos en vän (som är kock). Det ska minst sagt bli gott! Kan nog räkna med en mästerligt lagad trerätters.. mm!

Börjar tröttna litegranna på höst-sverige men känner att min ekonomi är rätt ansträngd för tillfället och inte klarar många fler stora utgifter innan vi åker till asien.. Men ändå, en liten helg i paris eller sådär.. Eller lissabon. Lissabon var skitkul och det är säkert varmare där än vad det är här!

igår blev det sparris

Man måste dö några gånger innan man kan leva

Godmorgon!
Efter en riktig lång-frukost så ska jag bege mig mot gymmet. Med tanke på all mat och fika vi kalasade på i Malmö så känns det ytterst nödvändigt att komma igång med träningen igen. Visserligen är jag lat och tar bilen dit, men så får det bli idag. Jag tar i lite extra på gymmet istället...

Tisdag

Jag har bestämt mig för att jag ska bli duktig på att laga mat! Det måste vara så himla praktiskt tänker jag, om man kan laga god mat själv. Då slipper man ju köpa färdig mat och sånt där. Än så länge blir maten jag lagar oftast helt-okej-god men oftast rätt ful. Och ful mat vill jag inte ha. Så nu ska jag träna stenhårt så att jag kan laga super-duper-god mat och så ska jag bli bättre på att få det att se lite trevlig ut. (Så här såg det ut idag. Iallafall en början..)

Malmö

Hemma igen.
Efter ett par alldeles perfekta dagar. Massor (och då menar jag verkligen massor) god mat och fika, shopping (!) och väldigt trevligt sällskap.

När vi kom till Malmö så gick vi raka vägen till hotellet (Best Western, Hotel Royal) och checkade in och tog oss en titt på rummet. Väldigt fint, må jag säga. Och så hängde jag in mina och Maltes kläder i garderoben nästan det första jag gjorde. (Troligtvis en följd av tågluffen, då jag knappt hade varken kläder eller garderob tillgängligt.) Sedan gav vi oss ut på stan för en tidig lunch. Jag minns inte vad retaurangen vi åt på hette, men jag minns att den brevid hette Mando. Köttet var inget vidare, men annars så var det rätt bra.

Sedan gick vi kors och tvärs på gator och försökte få lite grepp om staden. Vi hittade en affär som sålde amerikanska saker, mest ätbara sådana och jag hittade skittles! Och dessutom så hade de två smaker som jag inte hade ätit än, Crazy Cores och Tropical. Visserligen kostade det 25kr för en liten påse, men jag köpte bägge två! Och sen så fikade vi. Jag drack en mycet god jordgubb/apelsin smoothie.

När det närmade sig eftermiddag gick vi tillbaka till hotellet för att vila lite och sen piffa till oss. Bytte stora kameran mot lilla (bra mot dåliga) och sen gick vi till stationen för att möta Simon, en gammal klasskamrat till Malte som nu pluggar i Lund. Vi åt kvällsmat och sedan gick vi och drack kaffe (jag drack te förstås).

När vi var mätta och belåtna följde vi Simon tillbaka till stationen så han kunde ta tåget hemåt igen. Malte och jag satte oss i en taxi som tog oss ut till Malmö Arena. Vi hade nämligen biljetter till Mark Knopfler och Bob Dylan. Mark var riktigt duktig, men Dylan var lite utav en besvikelse, hemskt sliten och lite disträ. Sa inte ett ord när han klev på scen eller mellan låtarna eller ens när det var slut. Fast samtidigt, musikerna var himla duktiga. När vi skulle hem igen var det ett himla krångel att få en taxi, varenda en hade tydligen tänkt lika dant som vi.

Nästa morgon var det äntligen dags för den efterlägtade hotell-frukosten. Det är så himla kul att ha så mycket att välja på och dessutom så är det någon annan som plckar undan och diskar efteråt! (Jag åt så jag trodde jag skulle spricka.)

Sedan duschade vi och gjorde oss i ordning och sedan, mina vänner, gav vi oss av mot stan för lite (läs mycket) seriös shopping! (Kjolen är från H&M och blusen från Topshop.)

Som jag längtat. Jag köte ett par rejäla kängor till att börja med, för den här vintern tänker jag då rakt inte frysa. Och så köpte jag två par jeans, en klänning, två himla fina tallrikar, en t-shirt och så var det något mer som jag inte minns.

När vi började bli trötta så plockade vi fram Maltes shoppingchoklad och mina skittles och genast så var vi pigga igen. Jag köpte lite nödvändigheter som hårspännen och trosor och sådär på H&M också.

När det blev för tungt att bära på alltihopa (Malte hade handlat skor han också, och en rejäl hög annat med) så gick vi till hotellet för avlastning. Sedan gick vi till en restaurang vid namn Victor's (som jag verkligen kan rekommendera). De skulle tydligen ha stans bästa bartender så vi tog oss en varsin Cosmopolitan medans vi funderade på vad vi skulle äta.

Till förrätt åt vi kantarelltoast. Och jag som inte ens äter svamp! Men det var faktiskt himla gott så jag blir nog tvingad att tänka över det där med svamp. Till varmrätt valde jag ryggbiff medans Malte slog till på hjort.

Till efterrätt åt jag violglass med blåbär och lakristsand och Malte åt något jag inte minns namnet på men som var extremt onaturligt gott. Mitt var också himlans gott, men jag var ändå litegranna avundssjuk på Malte. Mätta och belåtna så gick vi och såg Tintin, som var rätt bra. Och även om jag var mätt efter middagen så är ju popcorn obligatoriskt på bio (och det är det godaste jag vet) så ni kan ju tänka er hur mätt jag var när filmen var slut. Vi orkade inte ens äta upp alla popcornen!

Och nästa morgon åt jag så mycket frukost att jag var tvungen att vila lite efteråt, men det är ju inte mitt fel att de har så himla mycket gott att välja på..

När det närmade sig lunchdags så mötte vi upp ännu en förredetta-norrköpings-bo. Rickard, hetar han. Han tog oss på en rundtur och visade oss saker som man måste veta när man bor i Malmö (vi planerar ju att flytta, åtminstone till Lund, nästa höst). Vi började med stans bästa (och billigaste) falafel. Sedan köpte han Rani Float, en underlig juice som han tydligen var lite beroende av och som faktiskt var rätt god.

Han visade oss också den delen av universitetet där han håller till. Och så parken, ett träd som var roligt klippt, lyx-netto, skylten vid pantmaskinerna på ica (det står på svenska och arabiska). Ja, och så lite annat också, som till exempel vanliga mötesplatser.

På kvällen bjöd han på middag hemma hos sig och sedan spelade vi spel. (Allihopa var för trötta för att gå ut, som vi planerat att göra.) Och även om jag förlorade varje gång så var det himla kul. Speciellt det sista spelet vi spelade, Magukus, som var det fulaste och mest simpla spel jag sett, men som ändå var så himla kul (nu tyckte inte de andra det, men det var väldigt roligt.)

Sista dagen (efter ännu en rejäl frukost) tog vi oss en liten tur i de affärer vi inte orkat på vår ordinarie shoppingtur.

Lunch åt vi på Friday's. De hade världens godaste milkshake och jordgubbssmoothien var inte så pjåkig den heller.

Och tro det eller ej, men senare på eftermiddagen så orkade vi fika! Riktigt gott.

Klockan sex gick tåget hem. Och jag måste säga fy skäms Veolia! Vilka dåliga tåg.. hemskt ljus, vidrig toa och ryckigt och borden skrammlade och det luktade illa. Det var precis som att börja tågluffa igen! Tacka vet jag sj, som iallafall har fräscha tåg. Jag provade iallafall en utav mina nya smaker på skittles, Crasy Cores, och hjälp vad goda! Det är så synd att de är så svåra att få tag på här i Sverige.

Onsdag

Måste erkänna att jag börjar tröttna på mina eviga sallads-luncher. Men jag är så lat.. Det blir för övrigt precis samma på jobbet ikväll. Matlådan står redo med en smoothie brevid. (Det har jag alltid med till jobbet.) Jobbar dock ett himla skönt pass ikväll, 16.00-22.30. Bättre än alla dessa 11-20 pass som tycks förfölja mig. Visserligen har jag inte utnyttjat att jag börjar sent idag, har inte gjort värst mycket mer än att packa ner det jag ska ha med mig till Malmö. Åker tidigt imorgon bitti och det ska bli himla kul. Ser fram emot lite bättre shopping än var lille Norrköping kan erbjuda, behöver nämligen både kappa och kängor till vintern. Och så förväntar jag mig en riktigt bra frukost på hotellet! Det är ju nästan hela grejen med att bo på hotell, och så att någon annan diskar och städar och att man inte kan laga sin egen mat, utan måste äta ute. Konserten blir nog riktigt bra också, och till på köpet får jag massor tid med min lille plutt. kommer tillbaka rätt sent på söndag kväll, så jag är tillaka här på måndag!