Söndag

För första gången på rätt länge sminkade jag mig, fast att jag inte skulle jobba. Och så tog jag på min min nya kjol och mitt nya linne och så kände jag mig jättefin. Fast ni ser ju inget av det på bilden förstås, men jag kände mig fin iallafall. Nyduschat hår hade jag ju också!

När jag var redo cyklade jag in till stan och mötta upp Malte och Simon. Jajemän, finbesök i staden! Simon var hemma och hälsade på alla gamla kamrater och familjen i helgen, och Malte och lyckades knipa gårdagen! Vi åt lunch och fikade och sedan gick vi på jakt efter ett nytt pannband till mig (jag får så ont i öronen när det är kallt ute) och tillslut gav jag upp och köpte det fulaste av dom alla.

Och när Simon satte sig på bussen hem så cyklade Malte och jag till mataffären och handlade och trampade sedan hemåt. Och efter någon timma i hårt arbete i köket kunde vi ropa in mor och far. Tre rätters, minsann. Dock rätt simpla rätter, men jag måste få säga själv att det blev himla gott!

Ja, och så stukade jag foten igår också. När jag var inne i stan. Bara ett litet snetramp tyckte jag då, men märkte senare att det var väldigt svullet och framåt kvällen kunde jag inte riktigt gå på foten. Men idag känns det bättre, så imorgon hoppas jag på att vara helt återställd!

Torsdag

Idag har jag gjort en hel massa mer eller mindre intressanta saker. Några av dem är:
-Kört den nya bilen för första gången. Automat gick faktiskt jättebra. Men den är lite för stor..
-Varit på gymmet. Och även fast jag var helt slut när jag började springa på bandet så gick det himla bra!
-Gjort soppa till lunch. Var kanske lite för kreativ, för denna gång blev det inte jättegott.
-Tvättat.
-Handlat. Krasse, proviva, spenat och annat roligt.
-Lekt med Casper en stund och han nöp mig jättehårt i läppen så nu är jag alldeles öm.
-Dammsugit.
Ojoj, vilken dag! (Fast jag ska säga att det är skönt att vara slapp en dag efter långa pass flera dagar i rad på fabriken..)

Mat!

Nu när jag inte längre får lunchen serverad i skolan varenda dag så har jag fått börja lära mig att laga lite mat. Dock är jag lat och för det mesta gör jag sallad. Eller soppa. Jag tycker väldigt mycket om soppa. Och smoothies. Minst en om dagen iallafall. (och så lite fika någon gång ibland..)

Thessaloniki (Aiga Triada)

Bussen i sig var jättebra, men resan var väl.. inte riktigt lika bra. Det tog jättelng tid i alla tullar och på ett ställe, som vi antog var gränsen till Grekland, fick flera stycker kliva av bussen för kontroller av anledningar som vi inte förstod. Dessutom blev vi ganska ordentligt försenade.

Och till på köpet så hamnade vi mitt i ingenstans och när vi frågade på en mack hur vi kunde ta oss in till stan så sa han att det skulle ta iallafall en timma med buss och klockan var efter elva så bussar gick det inte. Helskotta, tänkte vi, och började knalla mot det som skulle vara centrum. Tillslut hittade vi ett hotell och en bankomat (för nu hade vi ju varit i icke-euro-länder och behövde ta ut pengar). Hotellet var helt okej, lite skumt. Det satt bara medelålders män i "restaurangen" och de tittade lite konstigt på oss och man kunde inte låsa rumsdörren från insidan och man fick inte spola ner papper i toaletten och det var speglar i taket övanför sängen. Vår första natt i Grekland var väl kanske inte lika perfekt som vi tänkt oss. Dessutom hade vi inte sett skymten utav stranden vi väntat oss i Thessaloniki. Frukosten på morgonen var förresten jätteäcklig.

Men sen, mina vänner!
Vi fick hjälp att ta oss in till stan och det tog varken lång tid eller var svårt och där hittade vi en turistinformation som berättade för oss att någon strand det fanns inte i Thessaloniki, trots att vattnet gick utmed hela staden. Det var dock varken dyrt eller långt till närmsta strand och vi fick lista med hotell i en by vid namn "Aiga Triada". Efter buss i kanske en timma så klev vi av. En tant såg oss med våra ryggsäckar och vart himla glad, för hon hade nämligen hotell. Så vi knallade efter och bara hoppades att det skulle vara ett bra sådant. Och det var det! Hemskt billigt och vi bodde i en egen lägenhet och på bilden ser ni utsikten från vår balkong! Balkongen var förresten enorm. Gissa om vi var nöjda! Vi hoppade runt och tömde hela ryggsäckarna på sängen och hängde in kläder i garderoben och la mat i skafferiet. Det var rena himmelriket efter en månad i ryggsäck med olika sängar varje natt.

Här får ni se alla dagarna i Aiga Triada, fast kanske lite huller om buller för jag minns inte riktigt vad vi gjorde när. Bra hade vi det iallafall.

Och nu har ni fått se hela tågluffen!
För ett par dagar sedan så bokade vi flyget till Thailand.

sofia

Vi hittade ett viktigt hus med viktiga grabbar som hade uppvisning.

Vi åt lunch på en riktig restaurang med riktig mat (och efterrätt!) och det var himla gott för här var det ganska länge sen vi ätit annat än havregrynsgröt, cheesburgare, nudlar och bröd..

Staden visade sig vara ganska tråkig.

Till kvällsmat åt vi makaroner med ketchup som vi tagit på mcdonalds. Sen spelade vi kort och lånade datorn.

Frukost blev vi serverade ute på gården. Det var den äckligaste frukosten jag ätit i hela mitt liv. Youghurten smakade gammal filmjölk och teet smakade skafferi. Croissanten ska vi inte ens tala om.

Sedan försökte vi fördriva tiden fram tills att bussen till Grekland skulle gå. För mellan Bulgarien och Grekland går det nämligen inga tåg, något vi tyckte var ytterst underligt. Det gör jag förresten fortfarande. Vi åt lunch på ett mcdonalds som inte hade vare sig hamburgare eller pomme. Bara läsk, glass och toast. Också konstigt.

Och där satt vi på stationen och väntade på klockan och så börjar mannen som ni ser bakom Anna pilla i hennes hår. Först lite försiktigt men sen med hela handen och flera gånger. Då gick vi. Vart vi än kom var folk alldeles förundrade över vårat hår, men han här gick faktiskt lite för långt.. inte pillar man på främlingar sådär!

Sen klev vi på bussen till Grekland och hur det gick då får ni veta en annan dag. Kanske imorgon, för nu ska jag straxt fara till arbetet.

It's just a memory and those dreams

Belgrad

Belgrad var inte mycket att hänga i granen. Jag fick jättemycket solprickar (som har gått bort nu fast det visste jag ju inte då att de skulle göra). På tågstationen var de otrevliga och samma tant gav oss olika svar varje gång vi frågade om vi kunde boka säng i nattåget till Sofia. Dessutom fanns det ingenting att göra. Mest tid spenderade vi i två, nästan likadana, gallerior som egentligen inte ens hade några roliga affärer. Inte en stad jag kan rekomendera, den var urtråkig. På kvällen så hade vi inget lämpligt badrum så vi tvättade av oss med våtservetter och borstade tänderna en bit ifrån tågspåren. Det var våran dag i Serbien.

Fredag

Äntligen hemma och mätt i magen efter en lång dag på jobbet. I onsdags så var det personalmöte, laserdome och utgång och det var minst sagt kul! Igår träffade jag min kamrat Sara och henne har jag inte träffat på flera månader så det var himla roligt minsann. Hade ganska mycket att ta igen och uppdatera varandra på. Imorgon ska jag träffa Amanda som jag inte heller har träffat på hundra år! Vi ska nog ta oss en liten secondhand-runda och prata ikapp allt vi missat. Och sen ska Malte och jag boka lite flygbiljetter till och från asien och bussbiljetter till malmö och biljetter till en liten kryssning i asien. Och så har jag fått min ledighetsansökan godkänd också så det är ju finemang! Och mamma hade köpt godis! Fast mina fingrar luktar lök. Och jag är helt säker på att om jag räknade sår och brännmärken på mina händer skulle siffran närma sig iallafall tio.

Förresten

Jag köpte en himla tjusig kavaj för bara 20kr (secondhand förstås) som jag använder som jacka och jag tycker minsann mycket om den, men det börjar bli så nedrans kallt ute så snart måste jag nog hänga in den i garderoben i väntan på våren.

Dagens (förra veckan)

Klänningen kommer från Topshop.

Förra veckan träffade jag Ella

Och vi kom fram till att nästa gång vi ses så ska jag veta vad jag vill göra av mitt liv.
Det ska jag börja fundera på imorgon.

Budapest

När vi klev på tåget till Budapest blev vi så himla glada för lyckades knipa en egen kupé. Vi dukade upp lunch och var så glada så, tills vi upptäckte att vi var tvugna att byta till buss och sen ta ett till tåg. Men ändå. En egen kupé. Det var förresten sådanahär vagnar vi sov i ett par nätter, fast då var alltid alla sätena upptagna. Så sov gjorde vi förstås inte särskilt mycket.

En korv med bröd för 340, inte illa! Vi hade ganska kul åt de galna priserna och inte en enda människa på tågstationen kunde prata engelska. När vi bad om hjälp i turistinformationen suckade den tandlöse arbetaren högt och förstod varken vad vi menade med "center" eller "hotel" så tillslut gav vi upp och köpte varsin tunnelbane-biljett och så fick vi hjälp av en rar kille nere i tunnlarna.

Det var verkligen så himla roligt med deras pengar, när grabben i kassan på Bugerking vill ha ettusentvåhundrafemtio forint för ett helt vanligt whopper meal!

Det visade sig att Budapest var en himla fin stad och vi hade sådan himla tur att vi kom samma helg som det var massor konserter och marknad och trevligheter! (En cider kostade 700 forint.)

Nästa förmiddag gick vi i vad som kändes som världens längsta uppförsbacke, för det var så varmt, och när vi kom hela vägen upp så var vi vid slottet. Det var tjusigt.

På eftermiddagen gick vi till en kyrka som vi fått utpekad kvällen före.

På eftermiddagen la vi oss i gräset och tittade på molnen ett slag.

Zagreb

I Zagreb tittade vi på en kyrka som skulle vara sevärd och sen gick vi till en marknad. Här köpte jag en present till Casper utav en ytterst skröpplig gammal dam.

Sedan gick vi, för första gången sedan vi lämnade sverige, till en riktig restaurang. visserligen valde vi pizza, men ändå. Det var himla gott och billigt och nog njöt vi, minsann.

På eftermiddagen gick vi till en häftig park där det låg sköldpaddor och solade sig.

På kvällen åt vi majskolvar. Först tog vi oss en varsin grillad. Men den var äcklig så då köpte vi en varsin kokt också. Den var också äcklig.

Sedan tog vi oss en sista svängom i staden. Eftersom att det var så billigt så passade jag på att lyxa till det och köpte en flaska balsam.

Kroatien (del 3)

Så här sov Malte och jag.

En dag så tåg vi ett litet "tåg" in till en stad som jag inte minns namnet på.

Där gick vi till ett akvarium med massor fräna fiskar.

Sen gick vi och tog oss en varsin rejäl glass.

När vi kom till våran lilla by igen gick vi och badade. Jag spexade litegranna med min skjorta.

På kvällen gick vi ut och åt och på restaurangen träffade vi en trevlig katt. Emil hade blivit rödprickig men mådde bra ändå.

När vi kom tillbaka till lägenheten testade jag en ny smak på skittles.

Sista dagen låg vi mest bara på stranden. Köpte pizza till lunch. Glass framåt eftermiddagen. Njöt av solen alldeles extra mycket för att vi visst att vi snart skulle vara hemma i höst-sverige igen.

På kvällen gick Malte och jag till en himla mysig restaurang.

När vi var mätta promenerade vi hemåt i solnedgången.

Och mitt i kortspelet kom Lucas upp fast att han hade gått och lagt sig. Han hade nämligen tappat sin andra framtand.

Nästa förmiddag flög vi hem igen.

Kroatien (del 2)

En dag gav vi oss ut på en liten utflykt. Första stoppet var en grotta.

Efter det åkte vi till en strand där det fanns lustiga gropar i marken där man skulle kliva ner och smeta in hela kroppen i lera. Det var alldeles hemskt äckligt. Visst blev vi lite lena efteråt, men inte var det någon mirakelkur inte. Havet var väldigt långgrunt just här också, man kunde gå sådär 30 meter och ändå bara ha vatten upp till halva låret.

Sen så åkte vi till en liten by och gick kringelikrok på smala gator tills vi kom ut vid vattnen och där låg en restaurang där bord var bokat åt oss allihop. Himla gott var det. Dock var det lite getingar där och eftersom min syster är allergisk mot sticken så försökte jag jaga bort dessa getingar med ett så kallat rött kort, vilket funkade lite sådär. På vägen hem åkte vi förbi en vingård men där tog jag inga kort.

Nästa dag tog Malte och jag bussen in till närmaste lite större stad, som inte var jätte rolig men som hade goda smoothies. Fick med mig påsar hem både från topshop och miss selfridge.

När vi kom tillbaka så tog vi oss ett snabbt dopp i havet innan vi gick upp till lägenheterna och klädde oss för kvällen

Malte åt fisk till middag och jag måste säga att det kändes hemskt oaptitligt att själv behöva hugga huvudet av den på tallriken bara sådär.

Dagen efter det så låg vi mest bara på stranden.

På kvällen spelade vi kort och åt Skittles. Skittles är mitt nya favoritgodis och jag köpte med mig flera askar hem.

och så här såg Venedig ut!

När vi kom fram med nattåget så åt vi först vår medhavda frukost och sedan gick vi till toaletten och gjorde oss redo för dagen.

Och sen gick vi och köpte oss varis båt-buss-biljett.

När vi åkt så långt vi vågade så klev vi av och började promenera tillbaka.

Och så köpte vi godis.

Sen åkte vi mer båt! På våran redan utnyttjade biljett, fast eftersom ingen kollade så tänkte vi att vi kunde passa på att åka lite till. Och sen när vi satt där superflott längst bak i en båt och jag lät fötterna dingla lite utanför kanten så skulle Anna ta en bild på mig och då säger en pojke att jag har väldigt fina blå ögon (det är därför jag ser lite fnissig ut på bilden) och sen bara någon minut efter så somnade han. Han hade ett ganska stort sår på sitt ben kommer jag ihåg.

Sen var det en man som kom och sa till oss att nej, nu får ni kliva av. Så då gjorde vi det och så satte vi oss med fötterna i, det lite smutsiga, vattnet.

Sedan hade det blivit lite kväll och vi satte oss på trappan vid stationshuset och såg på medans det blev mörkt och åt supergott bröd och vindruvor.

Kroatien (del 1)

Klämmer in lite bilder ifrån Kroatien bland alla tågluffar-inlägg.

Flygresan gick finemang.¨

Dag nummer ett så åt vi pizza till lunch, handlade frukost, kikade lite på byn vi hamnat i, var ett par timmar på stranden och spelade spel på kvällen.

Dag två, tror jag, gick vi in till närmaste stad (som var supertråkig så där fotade jag inget mer än min glass) och så badade vi och lite sådär.

Rom

så här var utsikten från rummet vi hade i Rom. Det delade vi med en väldigt underlig kvinna och två, ganska normala, killar.

Vårt första stopp gjorde vi vid Colosseum. där träffade vi en häftig gladiator.

Efter Colosseum så slängde vi i varsin peng och önskade oss hemligheter i Fontana di Trevi (min hand ser helt knäpp ut på bilden där vi kastar i slantarna) och efter det gick vi för att hälsa på Påven. I papprena vi hade med oss beskrev de Vatikanstaten som en himla spännande stad/by så Anna och jag kämpade tappert för att ta oss innanför murarna och gick och gick och letade efter en öppning och tillslut skickade Malte ett sms och sa att man inte alls kan komma in där. Tji fick vi som var så dåligt pålästa. (Fast i papprena framstod det i allra högsta grad som att det bara var att knalla in. Så det så.)

Nästa morgon åt vi, återigen, havregrynsgröt. Denna gång med banan till.

Dag nummer två i Rom tog vi det lite lugnare, spatserade runt och såg staden och inte bara dess kända monument och på kvällen gjorde vi oss redo för nattåget inne på en toalett på stationen.

Lunch

Efter att Malte och jag hade varit och tränat här om dagen gjorde vi oss världens godaste lunch. (Idag åt jag fisk. Inte lika gott.)

Milano

Första kvällen i Milano åkte vi lite vilse med spårvagnen.

Till kvällsmat åt vi soppa.

Sov gjorde vi på Zebra Hostel. Där var vi tolv stcken i samma rum. Det var inte vägg hela vägen upp till taket mellan rummen så om någon i rummet brevid tände lampan så vaknade vi också. Det fanns ingen dörr in till rummet där vi sov. Badrummen var dock rätt fräscha.

Egentligen var Milano lite utav en besvikelse. Det kändes litet och vi hittade inte mycket kul att göra. Efter en natt och sedan en dag bestämde vi oss därför för att åka vidare med nattåg till Rom.

Barcelona

I Barcelona var vi bland annat och såg denna kyrka, som likt så många andra kyrkor, var under ombygnad.

Mitt på stora fina gatan hittade vi en marknad.

Framåt kvällen åkte vi till stranden för att ta oss ett kvällsdopp. Vi åkte lite fel med tunnelbanan så det var mörkt när vi kom fram, men nog njöt vi ändå! Vi kokade maroner till kvällsmat där på stranden också, himla lyxigt.

På morgonen gick vi till Trevellers Bar där vi mötte upp ganska många fler för en guidad tur. Den var himla bra, helt plötsligt blev Barcelona lite mer spännande. (Jag tror att det var när vi var på jakt efter någonstans att äta lunch som mina glasögon gick av på mitten. Jag hade puttat upp dom på huvudet, och helt plötsligt trillade någonting ner högt uppifrån taken och träffade först brillorna och sedan mitt huvud och sen var glasögonen sönder.)

Framåt eftermiddagen/kvällen åkte vi tillbaka ut till stranden och när vi badat och filosoferat en stund klädde vi på oss och gick till ett ställe vid namn Opium och tog oss en varisn kvällsdrink. Förresten så kan ni se både stranden och baren i reklam för resor till Barcelona och ni gratis-lyssnar på grooveshark.

Måndag

Om prick en timma ska jag infinna mig i hamburgefabriken och jag måste erkänna att det känns aningens tungt. Hade så himlans gärna fortsatt min ledighet.. Å andra sidag jobbar jag bara ynka tre timmar idag, så jag är ju liksom snart hemma igen. Men ändå. Smider iallafall planer på en två-månaders-tripp med start i januari, så helt hopplöst känns det ju inte. Dessutom måste jag skrapa ihop lite pengar till nämnda tripp så då borde jag ju vara glad för att jag ska jobba. Men det är jobbigt ändå, för jag är så nedrans lat.