Hemma!

Efter en himla trevlig visit i Kroatien är jag nu åter på svensk mark!

Lissabon (!!)

Efter en dag i Porto åkte vi vidare till Lissabon. Himla härlig stad, må jag säga! Vår första eftermiddag/kväll var det lite mulet och vi höll oss mest kring vårat hostel.

På förmiddagen nästa dag så gick vi en rätt lång och bra guidad tur i staden. Den slutade på en jättestor marknad som vi såklart stannade på ett tag.

På eftermiddagen/kvällen tog vi oss en kukilurare på vårt hostel.

Sen gick vi till en väldigt mysig bar som vi spanat in på dagen.

Dagen efter gick vi en guidad tur till, skickade vykort och sen njöt vi mest utav solen.

Going backwards through time at the speed of light

I onsdags så träffade jag Johanna för första gången på evigheter och det var minst sagt trevligt! Hennes lägenhet var himla fin och hon bjöd både på lunch och kladdkaka och te. Det var visserligen Kim, hennes pojkvän, som hade bakat kladdkakan, men han var ju inte hemma så Johanna fick all ära. (Tack Kim, den var jättegod.)

Porto

Det där nattåget från Madrid tog oss inte riktigt dit vi ville, vi hade nämligen satt sikte på Portugal men det var lite krångel med fulla tåg och sådär så vi åkte till O Porrino och där tänkte vi att vi skulle byta tåg och det sa de i Madrid att det skulle gå fint. Dock kom vi dit ganska ordentligt tidigt. Vi satt och åt torra mackor med mjukost på perrongen och såg på medans solen gick upp och en tupp lite längre bort skrek allt han kunde för att väcka stan.

Rätt vad det var kom det in ett tåg på stationen som vi tänkte säkert åkte åt rätt håll, så vi hoppade på och efter en stunds konfererande kom vi fram till att vi hade hamnat på alldeles rätt tåg och inget behövde vi betala heller! Det tåget tog oss en bit in i Portugal, närmare bestämt till Porto. En liten, men mysig stad. Där fanns det dock inte så mycket att göra, det var söndag och mycket var stängt. Husen var väldigt charmiga och maten i mataffären var extremt billig.

Vi knallade runt och kikade i affärer och sådär och om jag minns rätt så köpte Anna sig ett par flipflops här.

I brist på annat att göra tog vi oss en rejäl fika.

Så här flott bodde vi. Sängarna var stenhårda men vi var granne med tågstationen och ryggsäckarna var så tunga så det var skönt att inte behöva bära dom så långt.

Det var förresten i Porto som folk var mest galna efter vårat blonda hår. Titt som tätt har folk vislat, ropat och gjort miner och till och med bett att få ta foto och en gång var det en man som började pilla Anna i håret, som att vi, bleka och blonda, skulle vara något exotiskt. Här, i Porto, var det en man på minst 75år som stannade, men hakan halvvägs till naveln och glodde ögonen av sig. Sen mumlade han någonting som inte lät så trevligt på sitt språk. Anna och jag knallade på i ganska rask takt.

Madrid

Till Madrid kom vi ganska sent och inte hittade vi någonstans att bo heller. När vi bad om hjälp så var vi ju som vanligt på fel plats, och när vi väl kom till rätt plats hittade vi ändå inga bra hostel. Så vi fick ta en ganska dyr natt i jämförelse med de andra.

Vi åt iallafall väldigt god frukost/lunch nästa dag.

På ett torg träffade vi Musse Pigg som taffsade i smyg.

Vi gick och gick och gick och åkte lite tunnelbana och såg ganska mycket fast ingen som var sådär fantastiskt eller jättekul.

Sådanahär människor med olika färger på tröjorna (oftast gula) såg vi överallt i hela Madrid (och efter det i flera andra länder också) och de var med i någon kyrklighetsgrej och på alla saker de hade stod det "JMJ Madrid 2011".

När vi började bli hungriga igen så åkte vi till en slutstation med tunnelbanan och letade upp en mataffär och sen satte vi oss på en bänk i en liten park och picknickade.

Sen började dagen bli kväll. Vi hade tänkt stanna längre men vi tyckte liksom inte att Madrid var värt det. Så när vi skickat vykort och packat om lite så satte vi oss på ett nattåg och åkte därifrån.

Gårdagens

Torsdag

I eftermiddag/kväll så har jag varit med söta Ella som jag inte har träffat på hela sommaren. Himla trevligt! Det var inte riktigt lika trevligt att det började spöregna så fort jag kom ut med cykeln. Vände in igen och tog spårvagnen istället. (Och jag som hade tänkt få lite motion och spara pengar..) I förmiddags promenerade jag med Anna och så har vi checkat in oss på flyget och jag har packat hela min nya resväska full. Imorgon bär det nämligen av till Kroatien och det ska bli himla skönt!

(Tidsinställer lite inlägg, ni måste ju se hela tågluffen!)

Hurra för Capsern, hurra, hurra. Hurra för Capsern, hurra, hurra. Hurra för Capsern, hurra, hurra.

I söndags så var Malte och jag på fika och kortspel hemma hos min syster som flyttade under tiden som jag var iväg. (Känns som att hur mycket som helst har hänt och jag får veta allting sist.) Och jag har en speciell sång som jag sjunger för Casper så fort det kan tänkas behövas och den är så himla bra men alla andra tröttnar på den väldigt fort. Kanske för att sången bara innehåller en mening som man sjunger om och om igen. Casper gillar den iallafall jättemycket.

Nu börjar det spöregna ute och jag som hade tänkt cykla in till stan när jag ska träffa Ella. Nedrans skit då. Det hinner säkert sluta..

Toulouse

Toulouse var inte superkul. Det var ganska grått (kan ha berott på vädret..) och vi hittade inte jättemycket spännande att göra. En spännande sak var dock att en kvinna bara föll ihop på gatan och sen kom ambulansen. Lite dramatiskt sådär. Annars var det inte mycket till dramatik i staden. Jag minns att vi köpte hamburgare på McDonalds till lunch och att det var oväntat dyrt med bara en vanlig hamburgare och så var de extremt stressade och vi fattade nästan ingenting.

När vi tröttnat på Toulouse gick vi till vårat hostel och spelade kort.

Till kvällsmat åt vi nudlar.

Vi festade till det rejält och delade på en burk Orangina. Är ganska säker på att vi drack en hel massa saft här också, världens party hade vi.

På kvällen regnade det.

Och vi hade tvättat.

Så här såg vårat badrum ut. Toan var i ett annat eget litet rum. Det luktade fruktansvärt i hela rummet men duschen var värst och vi gissar att det fanns en hel del mögel och annat skoj.

Dagens

Klänningen köpte jag på Pull&Bear i Grekland, fast jag kikade på den i ett par länder innan jag slog till. Kavajen är secondhand och väskan är (fortfarande) från Wera.

La Rochelle

Från Paris så slumpade vi ett nytt resmål, och det blev La Rochelle. Framåt sutet av tågresan började vi bli lite oroliga för att stället skulle vara pyttelitet, inte ha några hotel osv. Jag hade köpt med mig Djungelvrål hemifrån som jag tröstade mig lite med.

Men när vi kom fram, då ni. Stationen var rätt stor och full med folk. Det fanns flera skyltar om hotel och vi började gå runt och kolla priser. Det var rätt dyrt. Tillslut bestämde vi oss för att ja, då får det väl bli lite dyrt då.

Vi hoppade raskt i våra klänningar och "finskor" och gav oss ut!

När vi blev trötta gick vi tillbaka till hotellrummet och sa godnatt. (Vi hade fönsterluckor som man styrde med en liten knapp, vilket tog ganska lång tid för oss att inse. Vi stog och drog i dom och letade efter barnspärrar och tja..)

Godmorgon.

Frukost. Havregrynsgröt.

Ungefär så här var vår utsikt. La Rochelle visade sig vara en ganska liten men väldigt mysig stad. Väldigt många fransmän seglade hit i sina fina båtar för lite semester. Jag är ganska säker på att vi var de enda som luffade.

Det fanns massor små butiker och till slut kunde jag inte hålla mig. Jag köpte alldeles fantastiska macarons och jag skulle kunna åka tillbaka hela vägen dit för att få äta dom igen.

Sen slog vi till på en liten flaska vin. Fast vi hade ju ingen korkskruv kom vi på. Med hjälp av en nyckel och en hårnål så lyckades jag trycka ner korken i flaskan iallafall. Man tager vad man haver, liksom. Några glas hade vi ju inte heller, så jag fick snällt nöja mig med plastmuggarna vi hittade i badrummet.

Den här stackars grabben stog och svettades i solen hela dagen. Solen var förresten väldigt stark här, och jag har ett stort ärr efter att jag var lite för mycket i solen. (Grabben var förresten rätt kass.)

På kvällen hoppade vi i våra klänningar och finskor igen.

Det var både marknad och uppträdanden så vi höll oss sysselsatta hela kvällen.

Och vi är ganska överrens om att det här var ett av dom bästa ställena vi var på.

Paris (!)

Från Bryssel till Paris blev det en del krångel.
Någon olycklig själv hade hoppat framför ett tåg och tagit livet av sig så vårt tåg blev inställt (fast det var det ju ingen som sa om man inte frågade). Vi hade tur och träffade en kille som skulle åka åt samma håll och han tog med oss till rätt plattform och satt med oss på tåget och köpte godis åt oss när vi fick vänta på det vi skulle byta till och tack vare honom kom vi till stationen där vi skulle kliva på tåget som gick över gränsen prick en minut innan det rullade in på stationen. Då var vi måttligt glada!

I Paris hittade vi ett billigt hotell där vi fick ett enkelrum att dela på. Anna anmälde sig som frivillig att sova på golvet men sängen var ändå värdelös. Och gissa, gissa vart vi bodde!

I Montmartre! Himla fina, älskade Montmartre! Vi sprang genast upp till kyrkan där det var massor folk och musik och så himla fint. En alldeles perfekt första kväll i Paris.

På morgonen kokade vi oss gröt i fönstret. Till det hade vi den stulna sylten från Bryssel.

Vårt första stopp för dagen blev Eiffeltornet. Andra gången för mig, första för Anna. Jag älskar Paris!

Underhållning på tunnelbanan.

Sevärdighet nummer två.

På eftermiddagen åkte vi till Versaille som jag så gärna ville se. När jag var i Paris förra gången gick vi bara i parken och jag minns att jag hade massor skoskav och var väldigt sur. Den här gången var det mycket trevligare men ändå en besvikelse. Rummen var väldigt dåligt bevarade och möblerna var konstigt utställda som de inte användes och det var inte alls som jag tänkt mig. Men ändå väldigt kul att få se.

Sen posade vi snyggt pramför Notre Dame.

Och åt limp-macka! Med massor skinkost. (Skinkost är bra för den klarar sig utan kylskåp.)

Just det! Två poliser kom fram och frågade om jag ville vara med på en bild med dom och jag tänkte att tja, visst kan jag väl det och så log jag mitt allra fulaste. Det var förresten en annan gubbe som tog ett kort i smyg (fast han var dålig på att smyga med det) och jag hämnades med att ta en bild på honom fast den har jag nog raderat.

Vi promenerade runt på smågator en stund men sen blev vi hungriga.

Så då åkte vi till hotellet (som uppgraderat oss till dubbelrum!) och kokade nudlar i duschen. När vi kom hem frågade mamma om jag visste att man inte får göra det, och det visste jag fast de hade ändå ingen brandvarnare.

Rummet var rätt slitet och i ett hörn låg någon form av gift som det nog inte var meningen att vi skulle se.

Nästa dag gick vi först upp till kyrkan igen för det är så fint däruppe och vi bodde ju så nära. Sen knallade vi gata upp och gata ner tills det blev dags för oss att bege oss mot tåget.

På vägen till tågstationen gick vi förbi hotellet där vi hade lämnat väskorna och våran tvätt på tork. De måste trott att vi var lite knäppa som hängde ut våran tvätt sådär och sen bara gick.

Det var lite ledsamt att lämna Paris efter så kort tid men vi ville hinna med så mycket och jag kan alltid åka tillbaka igen. Det ska jag göra, fast om ett tag. Nu har jag så många andra platser på min lista!

Bryssel

Från Berlin tog vi ett tåg till Bryssel.

Så här glada var vi när vi kom fram. Dock hittade vi inte ett enda hotell och tillslut fick vi be om hjälp och då sa de att vi var i helt fel område och att vi inte borde vara där ensamma när det var mörkt och sent och att vi skulle gå tillbaka samma väg vi kommit. Vi hade gått från centrum istället för till centrum en gång till.

Vi hittate iallafall ett billigt hostel där frukost ingick. Kanoners tänkte vi. Men ni ser ju själva hur bra den var.. Juicen var vedervärdig men nutellan var rätt god. Vi snodde sylt till havregrynsgröten.

Vädret var inget vidare här heller och när vi tyckte att vi hade sett det vi behövde se gick vi tillbaka till hostelet.

Där spelade vi kort och Anna gjorde fula frisyrer, som jag har lovat att inte visa.

Berlin

Om man ska vara riktig kinkig så var Malmö första stoppet, där väntade vi nämligen ett par timmar på nattåget till Berlin.

Nattåget var en upplevelse. Fruktansvärt trångt och alla luktade illa och på morgonen var toan så full att det hade räckt med ett par droppar till för att det skulle rinna över. Kära hjärtanes, tänkte jag, vad har vi gett oss in på? (värre blev det ju vartefter vi åkte, men det visste jag ju inte då..)

Tidigt på morgonen anlände vi till Berlins tågstation och tänkte att vi börjar väl gå in mot stan och gör frukost någonstans på vägen. Vi gick visserligen åt helt fel håll, men frukost gjorde vi och ett vandrarhem hittade vi.

Sen gick och gick och gick vi runt hela Berlin och jag fick väldigt mycket skoskav på båda lilltårna och det regnade ute. Fast det var rätt trivsamt ändå, jag hade massor plåster med mig och regnjackan på.

Sedan tog vi tåg och buss ut till ett koncentrationsläger som jag inte minns namnet på.

Inne i Berlin igen hämtade vi vårt lille HurricaneKitchen och satte oss i en närbelägen "park" och kokade nudlar.

Sedan gick vi, i mjukisbyxor, upp till baren som låg på vandrarhems-taket. Vi passade på att ta en kik på kartan och lägga upp en liten färdväg för de närmsta dagarna. Vi har testat sex on the beach på de flesta barer vi varit på och den här var helt klart sämst, ingen tvekan om saken. Men så behövde vi ju inte heller betala för drickan.

Rum delade vi bland annat med dessa. (Duschen här var under omständigheterna riktigt bra.)

Ps. Hade min lilla dåliga kamera, så bilderna är inte särskilt bra. Men det var ju alldeles för tungt och oroligt att ta med herr D60. Det är ganska många bilder, dessutom, så redigering blir det nog lite si och så med.

Måndag

Klockan 07.55 hoppade jag i plurret med pensionärerna och simmade lite. Himla skönt att få röra lite på sig igen. Efter det har jag hunnit med att plocka björnbär, dricka smoothie och börjar sortera bilderna från luffen. Ni får se dem i den ordningen vi åkte, så först ut blir Berlin. Alldeles straxt.

Hemma

Efter krångel med stulet pass och tillverkning utav att nytt, provisoriskt, så är jag nu hemma! Har duschat, ätit riktig mat och sovit i min egen säng och jag börjar redan känna mig som mig själv igen. Om en stund ska jag gå bort till Malte för att följa med honom i bilen på jobbet. Vi har lite förlorad tid att ta igen, minsann. Bilder kommer.

(Om en vecka far jag till Kroatien!)