Gårdagens

H&M från topp till tå..

Carbonara och rosé

Dagen började med lite regn och massor motvind på väg till skoaln och när vi skulle in till stan riktigt spöregnade det. Men det blev bättre! Gick till Spot med några tjejer och åt världsgod carbonara (glömde att jag hade kameran med, så den får ni inte se). Efter lunchen åkte några hemåt, men jag och lisa satte oss på lilla torg och tog ett glas vin. Det blev så himla soligt och fint och båda två kan prata i evigheter, så vips så var klockan fem (vi hade alltså suttit där på uteserveringen i nästan fyra timmar..) och det var dags att cykla hemåt. Jag som fasat för att cykla hem i regn kunde istället njuta av solsken! Efter en sväng på gymmet och middag är jag nu redo för lite sista plugg innan tentan..

Your feet in the air and your head on the ground

Idag har jag överträffat mig själv och klarat något jag inte trodde jag skulle kunna för sådär ett halvår sen.. Ett 90 minuter långt spinningpass! Jag trampade på som tusan hela passet och fuskade inte och körde utan motstånd ibland som jag gjorde när jag började i januari. Nej, jag körde på som satan och de sista 20 minutrarna var riktigt jävliga, men jag trampade hela vägen in i mål. Känns riktigt bra i magen och jäkligt tungt i benen.. (Såg förskräcklig ut när jag kom hem, därav den huvudlösa bilden..)

Gjorde middag som klarar sig själv. Hade förberett potatis, purjolök och morot och lagt i vatten i kylen och kasslern låg i en påse med vitlök och kryddor. Så när jag kom hem hällde jag bara på alltsammans i en form med olja i och så vips in i ugnen. Sen kunde jag duscha i lugn och ro. När det var nästan färdig och jag fått på mig pyjamasen så la jag på ett par sparrisar. Blev faktiskt riktigt gott! Gillar när mina hitte-på-recept lyckas.

Fick mail från runkeeper också (precis som alla andra som har det) och det kändes rätt bra att malmö låg på plats fem bland städerna. Jag har ta mig tusan gjort mitt för att skjutsa upp oss dit! Dock har jag känt mig stel och öm i benhinnorna idag, så nu får jag nog vänta ett par dagar med jogging och sånt som anstränger dom, annars kan jag väl inte gå om en vecka.. Kör hur som helst stehård träning i tolv dagar nu, sen tar jag tåget hem till Norrköping och sommarlov!

Finbesök!

I fredags eftermiddag kom min syster och hennes kille på besök! Malte och jag, som hade varit i skolan hela dagen, handlade snabbt och skyndade hem och svängde ihop både drinkar och tunnbröd-snittar. Hur gott som helst. Hade sett ett recept på "rosé sangria" och gjorde en egen varsion av det. Tranbärsdricka (typ 5 dl), 1 apelsin, 1 lime och 1/2 citron. Blanda och låt stå (länge. gärna flera timmar, men det hann vi inte..). När det är dags att servera är det bara att hälla i en flaska mousserande rosé och blanda om.

Det tog slut rätt snabbt och då kände vi att det var dags att röra sig in mot stan.

Så himla bra att gå ut och äta, ingen behöver stå i förkläde och laga mat och ta hand om disken. Kamerabatteriet dog så jag kunde inte fota maten, men åt så himla gott. Till efterrätt åt jag belgisk chokladkaka med mjukglass och jordgubbsås, mmmm.

I lördags gick vi först en promenad här i limhamn och sen åkte vi till Lund. Utanför domkyrkan var det ett gäng som spelade så himla härlig musik, så där stod vi en stund.

Lund visade sig från sin bästa sida! Lunch åt vi på ett mysigt kafé och sen gick tiden fort och de var tvugna att sätta sig i bilen och börja köra hemåt. Två bra dagar!

Se aldrig förbi, nej säg att du är fri tillslut

Potatissallad deluxe

Jag tycker själv att jag gör världens godaste potatissallad, så när jag såg ett recept i nån tidning på en annan som också verkade god tänkte jag att en kombination av dom kunde vara nåt. Och det var det! Hur gott och enkelt som helst!

Du behöver:
Potatis
Majonäs
Creme fraiche
Bacon (1 paket)
Bra korv (goda kryddor och riktigt hög kötthalt) (1-2 st)
Bönor/ärtor (typ harricort veirt eller sugersnaps)
Rädisor
Röd lök
Purjolök
Persilja
Gräslök
(Sallad)

Koka potatisen och stek bacon och korv. Lägg i harricort vert/sugersnaps sista minutrarna i potatiskokandet. Låt svalna lite, men det är godast om det fortfarande är ljummet när man blandar ihop allt. Blanda själva såsen/röran med 2 eller 3 delar creme fraiche och 1 del majonäs. Hacka rödlöken i små bitar och blanda ner tillsammans med persilja och gräslök och purjolök. Salta och peppra. Skiva ner rädisorna. Sen är det bara att blanda i potatisen och korven och det andra. Om man är extra hungrig (som jag) så kan man ha vanlig sallad i botten på skålen man äter ur, och sen lägga på potatissalladen ovanpå. Blir extremt gott.

#otränad

Halvligger på en bänk på gården efter 5km jogg. Vet inte om jag gjort några framsteg med träningen...

Om jag bara korsar vägen är jag fri sen

Tröja från Zara och kjol secondhand.

Cykelrekord en måndag

Det här är en ny favoritfrisyr. Det är så himla skönt att bli av med allt hår ifrån ansiktet när man sitter på föreläsning. Nu ser frisyren kanske lite ledsen ut på bilden, den hade nämligen cyklat en hel del. Enligt runkeeper hela 2,2 mil! Först till och från skolan, sedan till emporia och därifrån till ön och så hem igen. Det är mitt rekord på cykel en vanlig dag. Eller, det är iallafall det längsta som runkeeper mätt upp åt mig.

Och så här såg resten av mig ut. Kjol och jacka från Monki, sjal från Lindex och väskan är köpt i en butik i Budapest.

En lördag i Norrköping.

Det här är min söta katt Siri! Passade på att gosa riktigt ordentligt när hon var inne på morgonen för annars är hon mest ute när det är fint väder. Sen cyklade jag till mina bästa secondhand butiker och köpte tyg, för den här veckan kommer min syster ner hit och hälsar på och tar med sig min symaskin!

Sen cyklade jag och Anna in till stan. Närmare bestämt till Bagarstugan. Där åt vi god lunch i form av surdegsmacka. Jag avslutade med en bulle och Anna med en chokladboll. Väldigt bra lördags-lunch!

Sedan sa jag hej då till Anna och mötte upp denna fina, Johanna! Jag hade nämligen lite speeddejting-lördag. Johanna och jag gick till mitt bästa café i Norrköping, Kuriosa. Jag drack en hallonsoda och Johanna saft. Och så försökte vi hinna prata om så mycket som möjligt på kort tid och jag kom till exempel ihåg att fråga om hon mindes den där hemsidan där hon köpte kameralinsen som jag fick ärva, för nu vill jag ju ha till mitt nya objektiv och den där hemsidan skulle vara särkskilt billig och bra. Tiden gick alldeles för fort och helt plötsligt stängde de och jag var tvungen att trampa hemåt jättefort.

Speeddejtingen fortsatte och jag kom fram samtidigt som middagsgästerna. Min kära syster, hennes sambo och deras son Casper! Han är världsgullig och så himla rolig. Han är inne i en period när han inte kan säga mitt namn utan kallar mig för Myran (fast förut kunde han säga typ "ia" och "jillia"). Har testat honom och han kan säga både "jjjj" och "uuuu", men när jag försöker med "jjjuuuulia" så säger han "myyyraan". Han gillar att prata i telefon och "ringde" till alla minst fem gånger under kvällen.

Efter middagen och efterrätt så gick vi hem till dom, la casper så han fick sova och sedan laddade vi upp med chips och godis och såg på Eurovision.

Titta rakt fram, inte runt om

Efter att min dator hastigt insjuknade i onsdags kväll har jag fällt en och annan tår. Nu har de ringt från Apple på Emporia och han är kurerad och frisk och redo att komma hem igen. Prislappen? 5055kr. Det gör mig mer eller mindre förkrossad men har pratat med försäkringsbolaget och det verkar som att de kommer ersätta.

Nu sitter jag hur som helst på tåget nästan hemma i Norrköping med Håkans nya i öronen och känner att det blir nog bra det här ändå. Det är sol (men ska bli dåligt i norrpan imorgon..), jag har nästan helt tillfrisknat från min ilskna förkylning och jag ska träffa min familj och kära vänner. Blir dessutom så himla glad varje gång tåget rullar in i Linköping. Då är jag liksom hemma i välbekanta områden, kan börja packa ihop sakerna och ta ett par djupa andetag innan 26 minuter gått och vi rullar in i Norrköping. Jag älskar känslan av att känna igen och vara hemma.

Ge ingen tid till ånger, det blir bra vad som än kommer

Goddag!
Idag har vi haft ännu en kort dag i skolan. Gillar kursen vi läser nu, så läser en hel del hemma. Jag har ätit frukostmat både imorse och till lunch (frukost 1: bananpannkaka, frukost 2/lunch: youghurt och mitt världsgoda kikärtsbröd som jag bakade i söndags.) Planerar dock riktigt god middag så det väger upp den dåliga lunchen!

Har haft på mig blus från Topshop och jeansen är Second Skin från Cheap Monday. Armbandet är en favorit och kommer också det från Topshop. Är faktiskt lite bitter över att det inte finns någon Topshop här i Malmö, utan att en ska behöva åka till Lund för det.. Den butiken är dessutom liten. Får försöka framföra någon sorts klagan till deras sverige-ansvariga butiksplanerare och önska en här..

NU: balkonghäng!

I lördags var jag med Jennifer nästan hela dagen.

Och det är så roligt, för Jennifer tycker också om att fota så vi hade kamerorna med oss bägge två. Vi tänkte oss en liten sightseeing-dag för Jennfer har inte varit så mycket i Malmö (hon är en kamrat ifrån Norrköping som flyttat till Lund för att plugga).

Vi började med gågatan i stan och alla torgen där. Det var massor folk och eurovision-event men vi var inte särskilt pepp på typ Charlotte Perelli så vi knallade vidare. Hittade iallafall världsfina blommor. Är helt inne i att fota blommor just nu. Tror det beror på två saker: 1. Ny kamera, och blommor är tacksamma att prova inställningar på och       2. det är vår!

Vi promenerade vidare upp förbi triangeln och kollade i lite seconhand butiker på vägen.

Och sedan var vi framme på Möllan där lördagsmarknaden var i full gång. Verkligen en helt annan värld än eurovision-hetsiga centrum. Det var världens liv på marknaden och vi kände oss faktiskt lite malplacerade med våra kameror i högsta hugg.. Ungefär som att vara turist.

Magarna började kurra och det blev en grov surdegsmacka med kalkon och diverse grönsaker. Och hallonsoda. Käre barn vad gott hallonsoda är! Under tiden vi åt spanade vi ut på marknaden och på varandras kameror. Jennifer har en D3100 och egentligen vet jag ingenting om några kameror, men hon har iallafall ett sådant objektiv som jag hade på min förra kamera. Det är himla bra, lilla fina 18-55 (stor skillnad mot mitt jätte-objektiv nu, 18-105, som jag faktiskt vant mig vid).

Vi tog oss ett varv runt möllan och kikade i underliga butiker och så. Var inne i en asien-butik som hade precis samma nudlar som jag levde på hela vår månad i Kina! Fast det fanns bara i en superstark smak, så jag köpte inga.

Men när vi kom tillbaka in i centrum så köpte jag lördagsgodis!

Vi hittade fler fina blommor. Sen insåg vi att vi stod mitt på Lilla torg med varsin kamera i högsta hugg och att vi kanske såg lite dumma ut.. Karin (min cykel) var iallafall med oss.

Obligatoriska bilder på eurovision-pynt.
Innan Jennifer åkte hem så fick hon se Turning Torso också. Sen blev det nästan kväll och jag trampade hemåt mot Limhamn och sedan grillade malte och jag grillspett och åt min världsgoda potatissallad till. Dagen avslutades med tredje Harry Potter filmen, för jag håller på att allmänbilda mig lite.

Opepp-lite sjuk-fredag

Jag är lite sjuk. Så himla opepp på det. Förkyld som tusan i bihålorna, det bara trycker och gör ont. Men har ätit kiwi, klementin och passionsfrukt och varit på apoteket, så nu ska det banne mig bli bättre.

Anna-Banana-Weekend

I fredags mötte jag upp Anna på centralstation!

Vi åkte hem till Limhamn, jag visade vår lilla lägenhet och sen så tog vi på oss sköna skor och så begav vi oss ut i solskenet. Vi promenerade långt, långt och Anna fick se Malmö från sin bästa sida.

Efter lite uppfräschning så åkte vi in till stan och Lilla Torg. Vi styrde stegen mot T.G.I Fridays och världsgoda drinkar och massor mat.

På lördagen stod shopping på schemat. Vi började på gågatan i centrum, och sen tog vi tunneln till Emporia. Där fick Anna se vart jag jobbade och så köpte vi fika och åkte upp på taket och mumsade i blåsten. När magarna kurrade efter middag åt vi på Jensens och så tog vi bussen tillbaka hem. Med godis och popcorn bänkade vi oss i soffan och reste inte på oss förrän det var dags att bädda om soffan till säng och vi sa tack för idag och godnatt.

I söndags tog vi ännu en långpromenad och sen mötte vi upp Malte och köpte lunch och hade picknick, men det har ni ju redan sett.

Picknick-lunch en söndag

I går så åt vi lunch på en filt nere vid badet! Anna har förresten varit här hela helgen! Imorgon ska ni få se några mobilbilder från våran helg. Älskar för övrigt fortfarande havet och våren.

Måndag

Idag började nya delkursen, som också är sista för i år! Tänk att jag snart knallat genom ett års högskolestudier! (Håll tummarna för att jag fixade tentan..!) När vi var klara i skolan gick jag, Louise och Elisabeth ner till vattnet, i västra hamnen, och tog långlunch. Åt pasta (med lax och räkor, jag börjar bli vuxen!) och sen så pratade vi bort massor med tid. När jag kom hem bytte jag om till promenadkläder och tog mig en rejäl sväng utmed havet.

Dessutom lyckades jag med middagen. Skulle bli en barnvänlig (=juliavänlig) chilliconcarne, men så slutade det med att jag förutom överbliven tacoköttfärs hade i tre sorters bönor, röda linser och diverse grönsaker. Kokade ris till min hungrige pojk och sen åt vi det med rostat fullkornsbröd. Mums! Bra dag helt enkelt.

Violer, skilla och resten vet jag inget namn på

Valborg på Limhamn!

Denna vecka har varit tentavecka men i tisdags eftermiddag stänge jag böckerna och fällde ihop datan och så tog vi oss ett glad vin och lite jordgubbar. Sedan cyklade vi ner till stranden, där det var massor folk som ville fira valborg! Conversen var på och vi promenerade en stund utmed vattnet.

Sen hölls det tal och en kör sjöng vårsånger. Malmös teaterchef läste "Ja, visst gör det gör ont när knoppar brister" (Karin Boye) och det var väldigt fint och bra stämning. Lite kallt (för jag hade bara strumpbyxor och jeansjacka, medans de mer rutinerade hade jeans och vindjacka..). Och sedan blev det dags för brasa! Det var himla fint med elden ute i havet sådär, och så med solnedgången bakom och allt.

Sedan gick vi till Kajutan i småbåtshamnen där jag bokat bord. Vi börjar nog bli lite stammisar där. Åt iallafall god mat (även om sparrisen på toppen var lite trött..) och hade det trevligt.

Desserten tog vi här hemma på Restaurang Larsson. Så himla gott!