Golden Bangkok

Igår kväll åt jag asiatisk mat för första gången sedan vi kom hem! Vi gick till Golden Bangkok, som vanligt, och satte oss brevid akvariet. Det är så himla kul, för nu känns det lite sådär att "så brukar det ju vara i Thailand" och "Thailändare gör alltid så" bara för att vi har varit där någon månad. Dessutom så jobbar det minst en Kines på restaurangen, och det fanns nästan aldrig jordnötssås i Thailand (men väldigt ofta i Malaysia) fast att jag äter det varje gång på Thairestauranger i Sverige. Kul var det iallafall.

"Och precis som det alltid gör i Thailand" så finns också här hur många rätter som helst att välja på. På min favoritrestaurang nummer ett (Asken) så kanske man kan välja på åtta rätter, här finns det minst hundra. Vi började hur som helst med vårrullar med plommonsås. Sedan åt jag kyckling och jordnötssås (jag gillar ju inte det här med grönsaker och sås och grejer) och Malte åt något tjaffs med röd curry.. Självklart åt vi den obligatoriska glassen till efterrätt, Malte med friterad annanas till. Jag höll mig till en vanlig, hederlig, bananasplit.

Kände mig mycket nöjd och belåten.

På vägen hem så gick vi förbi en hel massa fina blommor och tillslut var jag tvungen att plocka upp kameran igen. (Fast Malte var kissnödig så jag fick minsann skynda mig på.)

När vi kom hem spelade vi alfapet.

Gårdagens

Linne från Topshop och kjol från H&M.
Förstår inte varför alla utom två bilder lägger sig ner. Så himla konstigt och nu orkar jag inte försöka mer.

hjulen på cykeln åker runt, runt, runt

Precis hemkommen efter min spinning-debut! Det blir nya grejen tror jag, för fy farao vad jag svettades.. Mycket roligare än jag trodde, iallafall så här efteråt. Känner mig mycket nöjd och redo för lunch!

Thailand, del 3

När jag blev frisk tog vi båten tillbaka till fastlandet och sen så bar det av mot Phuket. Det blev både buss och minibuss och en massa väntetid. Dessutom var det hemskt otäckt att åka minibussen, han som körde kan knappast ha haft körkort och körde om och körde för fort hela tiden och det kändes lite som att vi skulle sluta så som vi hört om ett annat svenskt par i Thailand, som dog i en minibussolycka bara någon vecka tidigare. Tillslut sa Malte till chauffören, men det hjälpte inte mycket. Hur som helst kom vi fram hela och utan sjukhusbesök, om än lite åksjuka.

Vi tog en tuk-tuk högt upp och så spanade vi ut på stränderna Karon, Kata och Patong. Bodde gjorde vi på Patong, den längs bort på bilden, och också den med mest party och sexturism. Det var faktiskt ganska jobbigt ibland, alla dessa stackars thailändskor och alla dessa äckliga europeiska män.

En dag åkte vi på en jättehärlig utflykt. Det var vi, en danska, tre kineser och så en hel massa ryssar som tog över hela båten.. Men oj, så fint det var!

Man fick dricka så mycket vatten och läsk man ville ombord på båten, och det var så himla roligt att slå ner sugröret genom plastlocket på "vattenburken" så jag drack en hel massa. (Försökte pricka mitt i elefanten, och dom två sista försöken blev mitt i prick!)

När vi hade åkt i kanske en timma eller sådär så kom vi ut till "James Bond Island" (en bond-film är inspelad där, som ni säkert förstår) och där kunde inte de stora båtarna komma in, så mitt ute i vattnet fick man klättra över till en vinglig longtail. Under resten av utflykten så fick kameran ligga i säkert förvar i min väska, för vi åkte kajak inne i laguner (!) och genom tunnlar i berget och jag vågade inte ta upp den för jag var så rädd att den skulle drunkna i havet. Men föreställ er bara klarblått vatten och höga berg fulla med växter och säkert en och annan apa. Det var så himla fränt, ett par gånger fick vi lägga oss ner i kajaken för att komma igenom springorna i bergen och när man kom ut på andra sidan.. ett rum inne i bergen alldeles grönt och blått vart man än tittade.

En kväll åt vi på en svensk restaurang med svensk meny och svensk kock! Jättekul! Malte började med toast skagen, såklart, och så åt vi oxfile med bearneisås och det hela avslutades med den obligatoriska glassen! Hemlängtan var ganska stark efter sjukhusbesöket och sådär, dessutom så hade vi varit borta i en och en halv månad här, så lite svensk mat var verkligen på sin plats!

Morgon och kväll på hotellbalkongen.

Och det var Phuket. Vi var nere på stranden ett par gånger också, men det var bara hudratals solstolar på rad och inte ens jättefint vatten. Så ganska snart så åkte vi vidare. Och nästa gång ni får hälsa på i Thailand så blir det på Koh Phi Phi, och dit kära vänner, dit måste ni åka allihop!

TISDAG

Imorse när jag vaknade (och hjälp, vad sent jag vaknade) så kände jag att jag inte alls var sugen på frukost. Möjligtvis popcorn-frukost men det kändes inte som att jag hade anledning till det. Så lite lagom surmulen går jag ner för trappan och är liksom redan besviken när jag öppnar kylskåpsdörren. Men tänk att det vände direkt, för på översta hyllan ligger det en jättestor vattenmelon! Och jag älskar vattenmelon! Det smakar Thailand och så himla gott. Så jag började med att äta ett gäng uppskurna bitar. Men så kände jag att jag inte var helt nöjd. Så då gjorde jag mig en favorit i repris: vattenmelon och jordgubbssmoothie. Idag spetsat med lite apelsinjuice och proteinpulver. Sen var jag redo för gymmet (och den sista minuten innan löpbandet gick över till "cool down" så ökade jag på farten och sprang som en galning).

Morsdag

Igår hade vi kalas för mamma i trädgården och alla barn och barnbarn kom och det fanns massor mat och vädret var så himla bra!

Godmorgon!

Till frukost bjuds det något så exotiskt som limpmacka och knäckemacka med ost i sällskap med oboy och tranbär&blåbärs dricka. På dagens lista står bland annat besök på gymmet och stängning utav hamburgerfabriken.

Söndag

Nu på förmiddagen har Malte och jag haft kalaskul ute i trädgården med ett himla fint (och överdimensionerat) badminton-set! När vi försökte använda bollen (?) som partyhatt kom jag på det eminenta fusket att sätta fast den med en hårnål, och var mycket nöjd med resultatet! Dessutom vill jag påstå att jag var både pricksäker och snabbfotad när vi spelade...

Lördag

Igår stod jag på Loppmarknad och sålde allt från min gamla telefon och pysselsaker till mina kära favoritklänningar. Det kändes lite sorgligt att sälja en del saker, men desto mindre sorgligt att räkna pengarna när jag kom hem. Det blir nog en vända dit om ett par veckor igen, för mer saker kan jag nog få ihop. Om jag vill förstås..

Torsdag

Det är så fint väder och det luktar så himla gott i trädgården!

För att fira min lediga dag och att det fina vädret fortsätter så tog jag på mig en av mina skönaste klänningar (den kommer från Monki, förstås). Sen tänkte jag gå ut på en promenad.

Och så tog jag fram mina favoriter från förra sommaren och insåg att de inte såg så pigga ut längre. Så då fick promenaden gå till skoaffären, och jag köpte mig ett par nya, likadana, och dessutom ett par svarta ballerina.

Onsdag

Efter en kväll på jobbet så slog jag på stort och stannade kvar och åt i serveingen (vi har nämligen hittat anledningen till mitt problem att visa bilder. det är vårat internet som spärrar, inte datans fel alls, så på jobbet funkar det!). När jag bytt om och skulle hämta min lille burgare så var den mycket finare pyntad än när jag vek ihop den! Det hela avslutades dessutom med en liten glass med dumlesås, bättre blir det inte!

thailand, del 2

Och så, efter mycket krångel, så satt vi på en buss mot Koh Samui.

Hotellrummet var litet, men det fanns ett kylskåp och vi fick varsin flaska vatten varje gång städerskan kom. Dessutom så var poolen skitbra och stranden helt inkredibelt fin!

Ganska mycket tid spenderade vi i varsin solstol, ibland åt vi lunch, ibland drack vi shake och ibland åt vi vattenmelon. Badade gjorde vi ofta. Paddlade kajak fram och tillbaka längs med stranden gjorde vi en dag. (Jag var skitnervörs så fort vi kom "för långt" ut..)

Jag skaffade mig en rejäl hatt, för jag hade fått några solprickar och var jätterädd att få fler. Jag kände mig hemskt ful i min hatt, men det var minst sagt skönt!

Stranden.

Kvällar.

En dag så red vi på elefant! Så himla läskigt och kul och fränt!

Och Malte vågade (nästan) bada i ett vattenfall!

På alla hjärtans dag så firade vi med massage på eftermiddagen och sen gick vi till en jättebra restaurang på stranden och de hade ett bord ute i vattnet och maten var jättegod och jag fick en ros utav personalen (eller, de gav den till malte så han kunde ge den till mig). Fast jag fick så himla ont i magen halvvägs genom middagen så tillslut fick vi gå hem. Och sen blev jag sängliggande i ganska många dagar.

Tillslut så sa både mamma och Malte att nu är det dags att gå till läkare, så det gjorde jag. Blev lite undersökt och fick prata med en doktor. Fick med mig fyra olika mediciner tillbaka till hotellet (jag åt inte alla för det tyckte jag inte behövdes) och vi fick ställa in utflykt och skjuta upp avresan både en och två gånger. Men sakta men säkert så blev jag bättre, och tillslut tog jag mig ut från hotellrummet igen.

Vecka 20

Veckan som varit har jag mest bott hemma hos Malte. Jag har agerat kock vid ett par tillfällen och hittat på lite nya "recept" (vi gillar lite olika mat han och jag, så jag har gjort samma rätt fast på två sätt, oftast utan att ens provsmaka hans. som den fine pojkvännen han är han han sagt att allt är gott).

Och så har jag ätit frukost i soffan, något som var hemskt länge sedan jag gjorde här hemma, då vardagsrummet fortfarande är under renovering..

Ett stycke dagens. Shorts och tröja från Monki, kavajen är secondhand.

Påväg till spårvagnen.

Följde med Malte när han arbetade i onsdags. Vi hade med oss en rejäl matsäck och sen satt vi där i bilen i kanske femton timmar. Till Hishult, Malmö och Göteborg bar det av, och jag ska säga er att jag hade så himla ont i rumpan att jag till och med var öm dagen efter.

Tisdag

SÅ HIMLA KUL MED LÖN! Det ekar inte längre tomt på sparkontot, och vi går en ljus framtid till mötes, min ekonomi och jag! Känns som evigheter sen jag hade pengar (resan kostade ju en hel del) och med flytten i höst så har det kännts lite knepigt att få ihop det hela. Men om jag bara fortsätter tjäna som jag gjort nu, och kanske lite till, och så kanske snålar lite någon gång ibland (vilket jag vet redan nu att jag inte kommer göra) så kommer det gå finemang. Skattepengarna jag får tillbaka är minst sagt välkomna dom med. Vi får se om jag är lika munter om tre veckor, då det visar sig om min planerade budget för månaden håller.
Nu ska jag hoppa i skorna och bege mig mot spårvagnen, ska möta min käre pojk och (bl.a.) införskaffa en ny träningsväska till honom (den gamla är väl från 80-talet, på ett dåligt vis). Sedan ska vi laga lite kvällsmat och se på film. Imorgon är jag ledig!

Måndag

Är precis hemkommen från arbetet och är en smula trött. Satte mig bara för att kolla ifall jag kunde se bilder från flickr (har suttit i telefon med apple-support idag igen) men inte tusan gick det. Gör ett sista försök själv nu, sen ringer jag och blir riktigt grinig..
Godnatt, allesammans!

Torsdag

Imorse vaknade jag av att jag var kissnödig, 30 min efter att klockan ringt. Blev inte riktigt den lugna morgon jag tänkt mig, men klockan 10.00 infann jag mig på gymmet, tillsammans med syster. Hon lurade upp mig på trappmaskinen så lagom till elva eller sådär ikväll har jag väl stelnat till så pass att jag inte kan gå.. Efter det duschade jag och bytte om lite snabbt, och åkte och hämtade upp Malte. Vi tog oss en lunchdejt, mycket annat hinner vi inte med, när jag börjar jobba en timma innan han slutar. Mätt och nöjd och med både lista och kundvagn shoppade jag sen loss inne på ica. Nu väntar tillagning utav matlåda och framåt fyra beger jag mig mot hamburgerfabriken som jag stänger (ikväll igen).

Tisdag

Har varit hos tandläkaren och lagat ett hål i min för tillfället enda visdomstand, men jag tycker minsann att det gör mycket mer ont nu än vad det gjorde innan.. Hoppas det släpper med en ipren, annars surar jag nog ihop ordentligt.

Thailand, del 1

Och vi landade i värmen. Det var hemskt när vi klev av planet, och jag minns att jag tänkte "det är inte så här varmt hela dagarna, det är bara för att solen har legat på här som det är så varmt just nu" men det var inte just då, det var hela tiden, dygnet runt. Vi hade bestämt oss för ett hotell som vi läst om i en av våra guider, Royal Hotel, så dit tog vi en taxi (som inte hittade helt rätt).
Hotellet låg vid Khao San och där åt vi vår första Thailändska måltid. (Jag blev inte frälst av den "fantastiska" maten.) Och jag tänkte att det är iallafall bättre än i Kina.
Grannarna.
Vi shoppade ganska mycket på Pratunam (hysteriskt billigt men förbjudet att prova kläderna, som oftast är sydda av personen som säljer dom). Men en dag var vi och kikade på ett tempel med massor byggnader med guld och färgglad mosaik överallt och jag var tvungen att ha långärmat och långkjol (malte fick låna byxor och kortärmat som ni ser på bilden) och jag trodde att den där kjolen skulle ha ihjäl mig. Det var så fruktansvärt varmt så jag hade kunnat åka hem med en gång. Jag hade mer eller mindre panik och gnällde och klagade och sa massor fula saker tills vi gick ut därifrån och jag fick ta av mig kjolen och köpa kall jordgubbsfanta.
Sen gick vi raka vägen tillbaka till hotellet och badade.
En liten marknadsgata där dom flesta inte verkade sälja så mycket.
Frukost. (Himla kul med mini-bananer!)
Resten av kvällarna i Bangkok höll vi oss på Khao San, vi gick på fotmassage, thaimassage och det var här jag första gången smakade och blev förälskad i bananpannkaka med nutella.
Malte hade blivit lite långhårig och gick till frisör och fick det klippt.
Vi blev också stammisar här, en smoothievagn precis i början utav Khao San. Vi köpte morgon-smoothie efter frukosten påhotellet, vi tog en eftermiddags-smoothie när vi kom tillbaka från våra utflykter, och ofta så tog vi oss en smoothie på vägen hem när det började bli läggdags. Jag provade massor varianter, och jordgubb/passionsfrukt och vatenmelon/apelsin/passionsfrukt var bara ett par av mina nya favoriter.

Hembakade tekakor med rostbiff och hallonsmoothie

Hongkong

Välkommna till Hongkong!
Här åt vi bland annat köttbullar på ikea! Och det var så himla kul, för mitt bland alla asiater så är det bilder på svenska skogar och det heter "lingondricka", "choklad" och "smaklig måltid". Jag var näst intill lyrisk, och tvingade Malte att åka dit en andra gång, för mera köttbullar och svenska.
Och så var vi på Disneyland! Så himla fantastiskt och underbart och jätteroligt! Kalle, mimmi och alla andra var ute för fotografering och vi tittade på en massa shower och åkte karuseller och allt är liksom så perfekt och verkligen en helt egen värld med disneymusik var man än är. Vi var så himla, himla trötta när vi satte oss på tåget tillbaka till hotellet. (Fattar inte varför nalle puh-bilden hamnar åt fel håll, men vi får leva med det.)
Hongkong var ungefär som Kina, fast väldigt mycket dyrare, fräschare och trevligare. Bättre mat, bättre engelska och lättare att förflytta sig. Dom var liksom snäppet vassare än kineserna.
Vi bodde i Kowloon, Tsim Sha Tsui och ett par gånger tog vi båten över till Hongkong Island. En dag åkte vi buss upp för smala, slingriga vägar upp i bergen och när vi kom fram fick vi en minst sagt häftig utsikt!
Tsim Sha Tsui var en massor smala krokiga gator, masor, massor folk och hur mycket affärer och restauranger som helst. Vi bodde mitt i smeten, med bara fem minuters promenad till färjorna, och det var aldrig lugnt och stilla någonstans.
Förutom på de mindre öarna. Klev man av efter ungefär 40 min så var man nästan mitt ute i ingenstans, små öar utan motordrivna fordon, utan skyskrapor och nästan utan allting förutom det man faktiskt behöver. En eller ett par små restauranger, någon litet mataffär och så, förstås, en strand. Vi pallade klementiner och njöt av den friska luften.
Och det var Honkong det. (Vi hittade förresten ett H&M! Ojojoj, vad jag var glad. Riktiga prislappar, storlekar och provrum!) Jag var nog lite kamera-trött här och dessutom så var vi inte här speciellt länge.
Vi köpte nämligen flygbiljetter och flög till världens varmaste stad: Bangkok!

Onsdag

Idag tog jag mig en liten sovmorgon och till frukost gjorde jag mig en rejäl smoothie. Sedan knallade jag ner till gymmet och joggade litegranna på bandet (benhinnorna känns faktiskt rätt hyffsade) och så cyklade jag och tränade mage och rygg. Himla fint väder också, så promenaden hem var minsann trevlig! Till lunch gjorde jag banan-plättar (hade ett par bananer som sett sina bästa dagar och behövde ätas upp..). Har kommit fram till att det blir bäst om man mosar all banan och blandar i smeten och faktiskt så blev det bättre med plättar än stora pannkakor, och så är de ju så mycket sötare, plättarna! Har fyllt i lite försäkringspapper och anmält intresse på ett par lägenheter i Malmö. Hamnade på köplats nr 19 till den ena, men annars så ligger vi rätt långt bak i köerna. Dom flesta hade inflyttning första juli, och det känns minst sagt knepigt om vi skulle få en lägenhet i malmö men sen inte komma in på skola.. Hoppas att iallafall en av oss kommer in och kan bo där.. Blir knäpp av att inte veta hur det blir i höst! Har funderat och funderat och vänt ut och in på hela huvudet känns det som, men inte blir jag klokare av det.