Äppelsaft och äppelmos

Just nu så är vi inne i en liten hemmafru-period här hemma. Vi kokar saft, mos, sylt och bakar bröd. Först så tittar vi på äppelsaft och mos!

Här i området där vi bor så finns det ett par "vilda" äppelträd och där har vi varit och plockat en hel massa äpplen. Och det var väldigt enkelt att göra både saft och mos! Jag kollade i en gammal hederlig kokbok och googlade och man behövde inte särskilt många olika saker. Du behöver: Jättestor kastrull (och har man inte det så tar man två normal-stora, som vi gjorde), saftsil, äpple, vatten, socker, atamon, natriumbensoat och askorbinsyra. Om saften ska hålla länge är det bra att skölja flaskan i atamon och kanske ha en liten, liten, skvätt i saften också. Det hade vi. Askorbinsyra gör att saften behåller sin fina färg, det hade jag i vattnet när jag kokade äpplena.

Man sköljer äpplena noga. Sen bara delar man dem i bitar med kärnhus och allt kvar. Ner i kastrullen och på med vattnet och askorbinsyra och koka.


Och så kokar man tills det liksom blir mosigt och äpplena faller sönder.



Då tar man fram saftsilen och häller i äppelkoket, sen får det stå och droppa, antingen tills ditt tålamod tar slut eller tills det ser färdigt ut. Sen tar man fram en passersil eller ett durkslag med små, små hål och en slickepott. Sen tar man det som ligger kvar i saftsilen (det man ser på bilden här ovan) och så lägger man över lite i taget i silen och så mosar man runt med slickepotten så stannar skal och kärnor kvar i silen och ut på andra sidan kommer äppelmos. Håll dig över en kastrull, för detta ska sedan kokas upp med lite mer socker och så konserveringsmedel (natriumbensoat). 


När jag gjorde blev det en flaska saft och två burkar mos utav tre kilo äpplen. Allt finns att köpa i vanlig mataffär, natrumbensoat, askorbinsyra och atamon är varken dyrt eller krångligt, men ger bättre hållbarhet och färg (var tveksam mot det först eftersom jag aldrig hört talas om det innan, men nu är vi flitiga användare..). 
 
Såhär gör man saften:
3 kg äpplen, (mogna och saftiga) av valfri sort 
Knappt 1 1/2 liter vatten 
1 st citron, saften, eller 3 krm askorbinsyra (vi tog askorbinsyra)
ca. 6 dl strösocker (jag tog mindre än det ska vara, ungefär 4 dl. men det är ju en smaksak.)


1. 
Skölj äpplena och dela dem.
2. Lägg alla ingredienser utom sockret i en stor kastrull och koka långsamt upp under lock tillls äpplena börjar koka sönder.
3. Sila ned saften genom en silduk.
4. Koka upp saften, rör ned sockret och gör ett nytt kort uppkok. (Rör ev ner en liten, liten skvätt atamon. vill minnas att det står på flaskan hur mycket. Jag frågade mamma..)
5. Häll upp på väl rengjorda och varma flaskor (ursköljda i riktigt varmt vatten och lite atamon).
6. Förvara svalt.

Moset är alltså det som blev kvar av äpplena när jag gjort saften. Det kokade vi upp igen med socker (ca 5 dl/kg mos, också har tog vi lite mindre än man ska, v tog ca 4 dl/kg)
, och sen precis på slutet så hade vi i natriumbensoat (1 rågat krm/kg mos) och så ner i burkar. I receptet står att man ska ha 1 rågat krm askorbinsyra per kg äpplen, men jag tror inte jag hade det, men tanke på att jag hade i det när jag kokade saften.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så himla bra!!

2013-09-18 @ 21:29:03
Postat av: Anonym

Kul!

2013-09-27 @ 18:39:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0